Hur förebygger jag tvister?

Du som brukar följa innehållet på Advokatbyrån Limhamnsjuristen AB:s hemsida har kanske lagt märke till att jag tidigare har skrivit en del inlägg om kostnaderna för att anlita en advokat, och hur man kan hålla dessa kostnader nere (läs gärna mina tidigare blogginlägg ”Va, kostar advokaten pengar?” och ”Så här använder Du Din advokat eller jurist”, som Du finner via länkarna https://www.limhamnsjuristen.se/blogg/va-kostar-advokaten-pengar/, och https://www.limhamnsjuristen.se/blogg/sa-har-anvander-du-din-advokat-eller-jurist/).

Det allra bästa sättet att hålla nere sina advokatkostnader, är naturligtvis att överhuvudtaget inte hamna i tvist med andra, utan att vara noga med att se till så ens relationer med omvärlden förlöper friktionsfritt. Kanske lättare sagt än gjort ibland, men det kan ändå finnas vissa tumregler. Mina tips här nedan kan kanske förefalla väl elementära, men ibland är det viktigt att tänka till även på grundläggande företeelser i tillvaron, för att slippa onödiga bekymmer. Råden är i första hand riktade till Dig som driver ett företag eller bedriver en näringsverksamhet, men kan i många fall tillämpas även på privatlivet.

Vi som jobbar med juridik får med tiden en blick för vad som utgör risker för att våra klienter ska hamna i situationer som medför att de måste anlita våra tjänster, och vi brukar även uppmana folk att vända sig till oss när det uppkommer lägen då de riskerar att åsamkas kostnader, göra förluster eller på annat sätt bli föremål för rättsliga förfaranden på grund av att olika intressen kolliderar, och ibland urartar till en regelrätt konflikt. Jag vill därför poängtera att det kan vara viktigt, särskilt om det rör sig om större värden, att man inte bara ”lägger sig” när man möts av anspråk eller krav från en annan part där man inte är säker på att kraven är berättigade – vare sig delvis eller fullt ut. I en sådan situation är det tvärtom viktigt att rådgöra med en advokat eller annan jurist för att kontrollera vilka alternativ man har för att hantera den uppkomna situationen, och om man har några möjligheter att komma ur ett svårt läge, eller i vart fall att minimera eventuella skadeverkningar. På motsvarande sätt förhåller det sig om man har ett anspråk mot en annan part, som denne vägrar att tillgodose.

Det har hänt mer än en gång att jag har blivit anlitad av klienter för att kontrollera om det finns något att göra åt en händelse som inträffat flera år tidigare, och där jag tvingats konstatera att, nej, det finns inget att göra åt saken längre, men hade Du kommit till mig direkt efter händelsen, eller i vart fall inom kanske ett, två eller tre år därefter, så hade man kunnat göra något åt saken. Ett typexempel är när folk skiljer sig, och den ena parten har lyckats ”prata omkull” den andra när det gäller bodelningen, och har övertygat denne om att ”detta kan vi göra upp själva utan att behöva dra in dyra advokater”. En skilsmässosituation utlöser ofta starka känslor, vilket gör att den som lyckas hålla huvudet kallt, t ex genom att utnyttja den andra partens känsloläge (såsom sorg, skuldkänslor, depression och liknande) kan lyckas förmå den andra parten att acceptera en onödigt oförmånlig uppgörelse, där en advokat kanske skulle ha kunnat uppnå en betydligt bättre ”deal”.

Det finns dock en hel del som man kan göra själv för att hålla tillvaron lugn och konfliktfri.

  1. Kontrollera gärna den Du gör affärer med INNAN Du gör affären, vare sig Du är kund eller leverantör! Det är ju enkelt att finna både personer och företag på Internet och kontrollera andras erfarenheter av vederbörande. Många drar sig för att betala kostnaden för en kreditupplysning, men ett tips är att ringa till Kronofogdemyndigheten (”KFM”)(0771 – 73 73 00) och fråga om personen (eller företaget) som Du avser att göra affärer med är restförd för några skulder, och i så fall för hur mycket och till vem. Dessa upplysningar är offentliga, och kostar Dig bara ett telefonsamtal. Du måste dock ha vederbörandes person- eller organisationsnummer för att KFM ska kunna hjälpa Dig med detta. Gör gärna detta även med den som vill bli sambo med Dig, eller som vill gifta sig med Dig. Att gå med öppna ögon in i en relation – vare sig det rör sig om en affärsmässig eller personlig relation – är alltid klokt. Att en tänkt avtalspart är skuldsatt behöver inte alltid betyda att man inte kan göra affärer med vederbörande, men det innebär att Du kanske måste lägga upp affären på ett sätt som neutraliserar riskerna. Exempel på detta är att i förväg begära säkerhet för betalningen av Din tänkta kund, eller att skriva ett äktenskapsförord med den Du tänker gifta Dig med.
  2. Är Du företagare, så var noga med att göra ett bra jobb. Om Du levererar bra varor eller utför bra tjänster så gör Du det svårt för en motpart att hävda att han eller hon inte ska betala, eller att kräva prisavdrag, skadestånd etc. Detta är särskilt noga om Du arbetar mot kunder som är privatpersoner, eftersom det där finns särskilda bestämmelser till skydd för konsumenter. Dokumentera gärna de varor som Du levererar, respektive de tjänster som Du utför!
  3. Är Du kund, och drabbas av dåliga varor eller tjänster, så se till att reklamera det som är fel – genast! Och ”genast” betyder inte ”mañana”. Om man inte reklamerar i tid, så riskerar man att gå miste om möjligheterna till gottgörelse.
  4. Se alltid till så Du har ett skriftligt avtal; i vart fall när det gäller affärer av substantiellt värde (t ex anlitande av hantverkare för entreprenadarbeten, eller köp eller försäljning av fordon, maskiner, husdjur och liknande kapitaltillgångar).
  5. Och vem ska då skriva detta avtal? Mitt reflexmässiga svar är såklart att Du ska anlita oss för att få ett så heltäckande avtal som möjligt och för att undvika fallgropar. Ofta kan Du dock – särskilt i fråga om enklare förhållanden – själv formulera det väsentliga; se nedan. Att låta en advokat skriva avtalet är som en försäkringspremie; det kostar en del, men Du garderar Dig mot framtida risker att råka i en konflikt.
  6. Om Du inte har ett skriftligt avtal, så se i vart fall till att ha ett avtal! Slarva inte med att diskutera igenom det hela noga med Din kund eller leverantör. Och när Ni har kommit överens – bekräfta det Ni har kommit överens om med ett e-mail, där Du skriver ner alla de överenskomna villkoren (parternas identitet, priser, tider, kvantitet, kvalitet etc). Läs gärna mitt gamla blogginlägg från 2016 om detta via länken https://www.limhamnsjuristen.se/blogg/dokumentation-som-rattslig-prevention-eller-forebyggande-halsovard-inom-juridiken/ . Som jag skriver där så råder jag alltid folk att spara allt skriftligt underlag som kan ha utväxlats om en viss affär, så man kan gå tillbaka och kontrollera vad som har blivit sagt i en viss fråga. Det som är skrivet kan ofta tjäna som en påminnelse till båda parterna om vad man egentligen kom överens om, och därmed bidra till att förhindra att en meningsskiljaktighet urartar till en regelrätt rättstvist. (Skulle det inte gå att undvika en rättstvist, så kan det skriftliga underlaget dessutom få stor betydelse som bevisning om vad man egentligen kommit överens om. Även detta har jag skrivit om tidigare. Följ länken: Lite om bevisning i tvistemål – Advokatbyrån Limhamnsjuristen AB).
  7. Om det trots allt skulle uppkomma problem i en avtalsrelation, så var noga med att kommunicera med den andra parten, och var väldigt tydlig med att Du vill lösa problemet på fredlig väg! En del rättstvister hade kunnat undvikas om parterna bara hade bemödat sig om att ta reda på vad det är som orsakat problemet genom att helt enkelt fråga motparten. Var inte heller för stolt för att erkänna eventuella missar eller fel, utan fråga både Dig själv och motparten vad som krävs för att Ni ska kunna reparera eventuella missöden och fortsätta ha en bra både affärsmässig och personlig relation även fortsättningsvis.

Ibland så händer det dock att oavsett hur man har ansträngt sig, så uppkommer det en rättstvist, och då gäller det att hantera den på bästa tänkbara sätt – det är det som kallas för ”risk management”. Att i en sådan situation avväga och rätt värdera chansen till framgång mot risken för ett bakslag är ofta en svår uppgift, och då är det klokt att vända sig till någon med utbildning och erfarenhet av att hantera den sortens situationer. Vi på Advokatbyrån Limhamnsjuristen AB bistår Dig gärna med detta om så skulle bli aktuellt.

– Advokat Jan Tuma

 

Kostar det pengar att anlita en advokat? Bitr jurist Jan Tuma Advokatbyrån limhamsjuristen